Death Stranding - czy ogromne oczekiwania zostały spełnione?

writersnotdead

Death Stranding to trzecioosobowa gra akcji autorstwa słynnego Hideo Kojimy, odpowiedzialnego między innymi za serię Metal Gear. Dzięki swojej zakrojonej na ogromną skalę kampanii reklamowej i głównej roli aktora znanego m.in. z filmu Święci z Bostonu oraz serialu The Walking Death, Normana Reedusa, gra trafiła do świadomości graczy na długo przed premierą i postawiła poprzeczkę samej sobie niezwykle wysoko. Czy Death Stranding spełniło pokładane w niej oczekiwania i faktycznie wytyczyło grom komputerowym XXI nowy kierunek?

Świat gry i fabuła

Death Stranding przenosi gracza do nieco groteskowej i raczej ponurej wizji świata przyszłości, który nawiedziła seria trzęsień ziemi o niespotykanej dotychczas skali, i które wywołały nieznane ludzkości, nadprzyrodzone zjawiska, określane tytułowym mianem "Death Stranding". Wśród wspomnianych zjawisk znajdziemy m.in deszcz, którego opad ulega przemieszczeniu w czasie lub niewidoczne dla oka, jednak śmiertelnie niebezpieczne dla ludzi istoty, które możemy zobaczyć dopiero przy pomocy specjalnego urządzenia. 

Gracz wciela się w bohatera, Maxa Portera, którego gra wspomniany powyżej Norman Reedus. Porter jest kurierem i członkiem organizacji Bridges, zajmującej się transportowaniem wszelakich przedmiotów, z żywymi płodami włącznie, pomiędzy miastami. Reedus nie jest jednak jedynym aktorem światowego formatu, którego twarz ujrzymy w Death Stranding. Główny antagonista gry, Clifford Unger, jest bowiem grany przez Madsa Mikkelsena, którego możecie znać m.in. z serialu Hannibal.

Rozgrywka

Death Stranding to trzecioosobowa (TPP), przygodowa gra akcji, którą gracz może eksplorować według własnego uznania, nie wszystkie lokacje są jednak dostępne "na piechotę" i co bardziej zatwardziali eksploratorzy mogą napotkać na swojej drodze przeszkody terenowe, które pokonać można jedynie przy pomocy przeznaczonego do tego sprzętu, np. linki wspinaczkowej. Oprócz spełniania roli kuriera i dostarczania przedmiotów z jednego miasta do drugiego, ważnym elementem gry jest walka. Do dyspozycji gracza oddanych zostało wiele różnych broni, z gołymi pięściami włącznie, a także mechanika skradania, jednak w Death Stranding AI przeciwników stoi na takim poziomie, że nie zawsze uda nam się unikać ich wzroku. Co więcej, oprócz tradycyjnego przemierzania świata gry przy pomocy własnych nóg, twórcy zaimplementowali szereg dostępnych pojazdów.

Death Stranding posiada także dość wyjątkową mechanikę śmierci. Gdy nasza postać umiera, w rzeczywistości przenosi się do świata zawieszenia pomiędzy życiem, a śmiercią i daje możliwość powrotu, bez potrzeby wczytywania gry i utraty jakichkolwiek postępów. Wraz z postepem w rozgrywce zauważamy, że motyw życia i śmierci w ogóle odgrywa w Death Stranding niezwykle istotną rolę.

Data premiery, kwestie techniczne i sprzętowe 

Death Stranding zostało oparte na silniku Decima, który szerszej społeczności może być znany z gry Horizon Zero Down. Modele postaci, otoczenia, a także efekty specjalne stoją na naprawdę wysokim poziomie. Gra ukazała się w ekskluzywnym wydaniu na konsolę PS4 8 listopada 2019 roku, a jej premiera na PC jest planowana na 14 lipca 2020.

Aktualności

Zobacz wszystkie