Pojęcia takie jak "gra AAA" służą jako znak jakości i prestiżu. Jednak niedawne wydarzenia i rozmowy związane z CD Projekt, wskazują na możliwe powstanie nowej kategorii – gry "AAAAA”.
CD Projekt kieruje swój wzrok w kierunku gry AAAAA!
Podczas rozmowy, dyrektor finansowy CD Projekt, Piotr Nielubowicz, w humorystyczny sposób odpowiedział na pytanie dotyczące przyszłych projektów firmy, wskazując, że mogą one osiągnąć poziom "AAAAA”. Ta żartobliwa uwaga wywołała dyskusję na temat rzeczywistych aspiracji i możliwości, które mogą kryć się za takim stwierdzeniem.
CD Projekt’s CFO Piotr Nielubowicz when asked ‘Do you dare to reassess whether CD Projekt will continue to produce ‘only’ AAA?’ he replied
— Indian Console Gamers (@ICGOriginal) April 7, 2024
"Ours will be AAAAA"
In context previously Ubisoft’s CEO Yves Guillemot said Skull & Bones was a ‘AAAA game’https://t.co/eKUumz1ibp#ICG pic.twitter.com/r0tjn92Gbk
CD Projekt zyskał międzynarodową sławę dzięki serii gier Wiedźmin, ale to Cyberpunk 2077 stał się kamieniem milowym w dyskusji o kosztach i skali produkcji gier wideo. Gra, która była przedmiotem ogromnych oczekiwań przed premierą, napotkała wiele problemów technicznych, które wymagały intensywnej pracy i dodatkowych inwestycji po jej wydaniu.
Naprawienie gry i dodanie nowej zawartości po premierze kosztowało CD Projekt około 125 milionów dolarów. Dodatkowo, marketing samodzielnego rozszerzenia Phantom Liberty pochłonął 21 milionów dolarów. Całkowity budżet zainwestowany w Cyberpunk 2077 zbliżył się do pół miliarda dolarów, co stawia tę produkcję w zupełnie nowej perspektywie finansowej i twórczej.
Inwestycje CD Projekt w Cyberpunk 2077 mogą być interpretowane jako krok w kierunku nowej kategorii gier, gdzie nie tylko budżet, ale również skala innowacji, głębia świata przedstawionego i jakość wykonania definiują produkt końcowy. Chociaż termin "AAAAA" może na razie brzmieć żartobliwie, nie jest wykluczone, że przemysł gier zmierza w kierunku tak gigantycznych projektów.
Dla CD Projekt, które już ustanowiło standardy w produkcji gier wysokiej jakości, aspiracja do tworzenia gier "AAAAA" może być naturalną ewolucją. Pytanie, na ile rynek jest gotowy na takie superprodukcje i czy gracze są skłonni akceptować wysokie koszty – zarówno finansowe, jak i czasowe – związane z dostarczaniem tak zaawansowanych technologicznie i narracyjnie doświadczeń, pozostaje otwarte.
źródło: insider-gaming.com, screen z Youtube
![](https://static.swiatgraczy.pl/images/news/thumbs/2a72a89416c4fde274bff0f8cd41c082804dc0b7_251x162.jpg)
Premiera Metal: Hellsinger VR jesienią 2024!
Premiera Metal: Hellsinger VR jesienią. Demo już dostępne na Steam! Funcom z radością ogłasz...
![](https://static.swiatgraczy.pl/images/news/thumbs/ccbf75648b3768022db1f6884c4698e607870708_251x162.jpg)
Astro Bot - najnowsza gra Team Asobi przyniesie 12-15 godzin rozgrywki – ujawnia Nicolas Doucet
Podczas niedawnego wywiadu z francuskim YouTuberem Julienem Chièze, Nicolas Doucet, dyrektor Team A...
Komentarze