Pojęcia takie jak "gra AAA" służą jako znak jakości i prestiżu. Jednak niedawne wydarzenia i rozmowy związane z CD Projekt, wskazują na możliwe powstanie nowej kategorii – gry "AAAAA”.
CD Projekt kieruje swój wzrok w kierunku gry AAAAA!
Podczas rozmowy, dyrektor finansowy CD Projekt, Piotr Nielubowicz, w humorystyczny sposób odpowiedział na pytanie dotyczące przyszłych projektów firmy, wskazując, że mogą one osiągnąć poziom "AAAAA”. Ta żartobliwa uwaga wywołała dyskusję na temat rzeczywistych aspiracji i możliwości, które mogą kryć się za takim stwierdzeniem.
CD Projekt’s CFO Piotr Nielubowicz when asked ‘Do you dare to reassess whether CD Projekt will continue to produce ‘only’ AAA?’ he replied
— Indian Console Gamers (@ICGOriginal) April 7, 2024
"Ours will be AAAAA"
In context previously Ubisoft’s CEO Yves Guillemot said Skull & Bones was a ‘AAAA game’https://t.co/eKUumz1ibp#ICG pic.twitter.com/r0tjn92Gbk
CD Projekt zyskał międzynarodową sławę dzięki serii gier Wiedźmin, ale to Cyberpunk 2077 stał się kamieniem milowym w dyskusji o kosztach i skali produkcji gier wideo. Gra, która była przedmiotem ogromnych oczekiwań przed premierą, napotkała wiele problemów technicznych, które wymagały intensywnej pracy i dodatkowych inwestycji po jej wydaniu.
Naprawienie gry i dodanie nowej zawartości po premierze kosztowało CD Projekt około 125 milionów dolarów. Dodatkowo, marketing samodzielnego rozszerzenia Phantom Liberty pochłonął 21 milionów dolarów. Całkowity budżet zainwestowany w Cyberpunk 2077 zbliżył się do pół miliarda dolarów, co stawia tę produkcję w zupełnie nowej perspektywie finansowej i twórczej.
Inwestycje CD Projekt w Cyberpunk 2077 mogą być interpretowane jako krok w kierunku nowej kategorii gier, gdzie nie tylko budżet, ale również skala innowacji, głębia świata przedstawionego i jakość wykonania definiują produkt końcowy. Chociaż termin "AAAAA" może na razie brzmieć żartobliwie, nie jest wykluczone, że przemysł gier zmierza w kierunku tak gigantycznych projektów.
Dla CD Projekt, które już ustanowiło standardy w produkcji gier wysokiej jakości, aspiracja do tworzenia gier "AAAAA" może być naturalną ewolucją. Pytanie, na ile rynek jest gotowy na takie superprodukcje i czy gracze są skłonni akceptować wysokie koszty – zarówno finansowe, jak i czasowe – związane z dostarczaniem tak zaawansowanych technologicznie i narracyjnie doświadczeń, pozostaje otwarte.
źródło: insider-gaming.com, screen z Youtube
Shinji Mikami zaskoczony decyzją Microsoftu o zamknięciu Tango Gameworks
Shinji Mikami, legenda branży gier wideo i twórca serii Resident Evil, wyraził swoje zaskoczenie ...
Sony musi stworzyć więcej własnych IP, aby utrzymać konkurencyjność
Sony, gigant technologiczny o globalnym zasięgu, słynący z innowacyjnych rozwiązań w branży el...
Komentarze