W sieci pojawił się obszerny gameplay z Project Draconis - anulowanej gry, nad którą pracowało studio Deviation Games we współpracy z Sony. To kolejny wyciek materiałów z projektu, który mógł być odpowiedzią na Gears of War w uniwersum PlayStation. Co pokazuje nagranie i dlaczego gra nigdy nie trafiła do graczy?
![]()
Historia Deviation Games i ich ambitnego projektu
Deviation Games to studio założone w 2021 roku przez weteranów branży, w tym Jasona Blundella, znanego z pracy nad trybem Zombies w Call of Duty. Szybko nawiązali współpracę z Sony, podpisując umowę na ekskluzywny tytuł dla PlayStation 5. Projekt, roboczo nazwany Project Draconis, miał być trzecioosobowym shooterem sci-fi z elementami live-service, łączącym dynamiczną akcję z narracją w futurystycznym świecie.
Studio zatrudniało ponad 90 osób, ale problemy zaczęły się w 2023 roku. Masowe zwolnienia, odejścia kluczowych pracowników i brak postępów doprowadziły do zamknięcia Deviation Games w marcu 2024 roku. Gra nigdy nie została oficjalnie zapowiedziana, a Sony anulowało projekt, co według szacunków mogło kosztować nawet 50 milionów dolarów.
Wyciek gameplayu - co pokazuje nagranie?
Niedawno do sieci trafiło ponad 10-minutowe nagranie z wczesnej wersji Project Draconis. Materiał, opublikowany na platformach społecznościowych, prezentuje mechaniki gry w akcji. Widzimy trzecioosobową perspektywę, system osłon podobny do tego z Gears of War, dynamiczne strzelaniny i eksplorację futurystycznych lokacji.
W gameplayu bohater porusza się po opuszczonych strukturach, walcząc z wrogami przy użyciu broni energetycznej. Pojawiają się elementy parkouru, takie jak ślizgi i wspinaczka, a także specjalne umiejętności, jak tarcza energetyczna. Grafika, choć w stadium alpha, sugeruje wysoki poziom detali, z naciskiem na efekty cząsteczkowe i oświetlenie. Nagranie kończy się sekwencją boss fight, gdzie gracz mierzy się z potężnym przeciwnikiem w stylu mechów.
To nie pierwszy wyciek - wcześniej, w lipcu 2025 roku, ujrzały światło dzienne concept arty przedstawiające sci-fi setting z elementami fantasy, takimi jak smoki i zaawansowana technologia. Teraz gameplay potwierdza, że projekt miał potencjał na hit, ale padł ofiarą wewnętrznych problemów i zmian w strategii Sony.
Dlaczego Project Draconis został anulowany?
Anulowanie gry wpisuje się w szerszy trend Sony, które w ostatnich latach zrezygnowało z kilku live-service projektów po nieudanych próbach, jak w przypadku Concord. Deviation Games borykało się z brakiem jasnej wizji, konfliktami wewnętrznymi i presją terminów. Były pracownik twierdzi, że Sony wycofało się z finansowania, co doprowadziło do zamknięcia studia.
Niektórzy spekulują, że elementy Project Draconis mogły trafić do innych tytułów PlayStation, ale oficjalnie nie ma potwierdzenia. Wyciek budzi nostalgię wśród fanów, którzy żałują, że ambitny shooter nie doczekał premiery.
Reakcje społeczności i co dalej?
Gracze na forach jak Reddit i Twitter dzielą się opiniami - wielu chwali mechaniki, porównując je do mieszanki Destiny i Gears of War. Inni krytykują Sony za zbyt szybkie anulowanie projektów. Wyciek przypomina o ryzyku w branży, gdzie nawet obiecujące tytuły mogą zniknąć bez śladu.
Choć Project Draconis pozostanie tylko ciekawostką, pokazuje ewolucję gier PlayStation. Sony skupia się teraz na single-playerowych hitach, jak Ghost of Yōtei czy nowe IP od Naughty Dog. Czy podobne wycieki ujawnią więcej anulowanych perełek? Czas pokaże.
PS5 deklasuje rywali na Black Friday: Sony miażdży Nintendo i Xbox w UK
W okresie Black Friday PlayStation 5 po raz kolejny udowodniło, że jest niekwestionowanym liderem ...
Porażka Concord wstrząsa branżą: Politycy wzywają Sony do odpowiedzialności
Porażka gry Concord, która pochłonęła setki milionów dolarów i zakończyła się spektakularn...
Komentarze