Microsoft ponownie zwrócił uwagę na problemy, jakie napotyka w związku z prowadzeniem usług gier w chmurze na urządzeniach Apple, oskarżając firmę o utrudnianie monetyzacji. W ramach swojego oświadczenia złożonego do brytyjskiej instytucji Competition and Markets Authority (CMA), Microsoft stwierdził, że polityka Apple czyni niemożliwym skuteczne monetyzowanie usług takich jak Xbox Cloud Gaming na urządzeniach z systemem iOS. Firma szczególnie skrytykowała 30-procentową prowizję, jaką Apple pobiera od wszystkich zakupów dokonywanych w aplikacjach, określając ją jako „ekonomicznie nieuzasadnioną” i nadmiernie obciążającą.
Microsoft zły na Apple. Prowizja uniemożliwia skuteczną monetyzację
Główne zarzuty Microsoftu
Głównym problemem, na który zwraca uwagę Microsoft, jest polityka Apple dotycząca zakupów w aplikacjach, która zmusza twórców oprogramowania do korzystania wyłącznie z systemu płatności Apple. Nie pozwala to firmom takim jak Microsoft na przekierowanie użytkowników na zewnętrzne strony internetowe w celu realizacji transakcji, co oznacza, że każdy zakup musi być realizowany poprzez ekosystem Apple, podlegający wspomnianej 30-procentowej prowizji. Dla firm takich jak Microsoft, które działają na marginesie zysków w ramach oferowania usług gier w chmurze, takie ograniczenia czynią rozwój na platformach Apple nieopłacalnym.
Ponadto, Microsoft zwrócił uwagę na inny aspekt polityki Apple, jakim jest wymóg, by wszystkie treści, funkcje i subskrypcje były dostępne do zakupu bezpośrednio w aplikacjach, co oznacza dodatkowe wyzwania dla deweloperów. Microsoft stwierdził, że aby dostosować się do tych wymagań, twórcy gier musieliby całkowicie przeprojektować swoje aplikacje, co w praktyce uniemożliwia efektywne wprowadzanie gier w chmurze na platformę iOS. Firma argumentuje, że te zasady ograniczają konkurencję i blokują dostęp do usług oferowanych przez zewnętrznych deweloperów.
Microsoft says Apple makes it impossible for cloud gaming services to exist on the App Store pic.twitter.com/qMu7DIr9Fy
— Michael Nguyen (@MacMike1000) September 3, 2024
Odpowiedź Apple
Apple odpowiedziało na zarzuty, twierdząc, że ich ekosystem wspiera różne usługi gier w chmurze, wskazując na kilka dostępnych już na rynku aplikacji tego typu, takich jak AntStream. Firma podkreśla także, że wspiera rozwój gier poprzez oferowanie nowoczesnych technologii na swoich urządzeniach i współpracę z twórcami aplikacji, aby umożliwić dostęp do gier na iOS, nawet przy użyciu aplikacji webowych.
Jednak zdaniem Microsoftu, zmiany wprowadzone przez Apple w swoich wytycznych nie rozwiązały kluczowych problemów i wciąż uniemożliwiają efektywne wdrażanie usług gier w chmurze. Pomimo prób Apple, by poprawić dostępność takich usług, Microsoft uważa, że bieżące ograniczenia są zbyt surowe, a prowizje zbyt wysokie, aby była możliwa zdrowa konkurencja.
Walka o rynek gier w chmurze
Ten konflikt jest kolejnym etapem szerszej rywalizacji między gigantami technologicznymi o rynek gier w chmurze. Apple od dawna jest krytykowane za swoje surowe zasady dotyczące App Store, które były obiektem licznych sporów sądowych i dochodzeń, zarówno w Europie, jak i Stanach Zjednoczonych. Microsoft, który od lat inwestuje w rozwój usług gier w chmurze poprzez Xbox Cloud Gaming, dąży do tego, by uzyskać większy dostęp do urządzeń Apple, ale jego ambicje są ograniczane przez politykę giganta z Cupertino.
źródło: insider-gaming.com, screen z Youtube
Dying Light 2: Stay Human dołącza do PlayStation Plus z wersją dedykowaną dla PlayStation 5 Pro!
Zagraj w Dying Light 2 za darmo w ramach PlayStation Plus Extra i Premium i ciesz się ulepszoną gr...
Wczesny dostęp do Path of Exile 2 wystartuje już niebawem! GGG Live już 21 listopada!
Wczesny dostęp do Path of Exile 2 wystartuje już niebawem! Jeszcze przed oficjalnym startem, tw...
Komentarze