Wszystko wskazywało na to, że już na początku 2026 roku wrócimy do dystopijnego świata Deus Ex w odświeżonej wersji. Tymczasem Aspyr Media ogłosiło opóźnienie remastera, by lepiej dostosować go do oczekiwań fanów. Decyzja ta przychodzi po fali krytyki, która spadła na projekt po pierwszym zwiastunie.
![]()
Powody opóźnienia
Aspyr Media, studio znane z remasterów takich tytułów jak Star Wars: Bounty Hunter, nie ukrywa, że decyzja o przesunięciu premiery Deus Ex Remastered wynika bezpośrednio z reakcji społeczności. W oficjalnym oświadczeniu opublikowanym na platformie X (dawniej Twitter) czytamy: "Dziękujemy społeczności za feedback po ujawnieniu Deus Ex Remastered. Wsłuchaliśmy się w wasze opinie i, by lepiej spełnić oczekiwania fanów oraz dostarczyć jak najlepszą rozgrywkę, gra nie ukaże się 5 lutego 2026 roku".
Studio podkreśla, że chce "dostarczyć jak najlepszego doświadczenia". Więcej szczegółów ma pojawić się w przyszłości, ale na razie nie podano nowej daty premiery. Co istotne, wszystkie istniejące preordery zostaną w pełni zrefundowane, co sugeruje, że opóźnienie może być znaczące.
Krytyka wizualna i oczekiwania fanów
Remaster Deus Ex, ogłoszony we wrześniu 2025 roku podczas State of Play Sony, miał przynieść ulepszoną grafikę, w tym podbite tekstury, dynamiczne cienie, nowy system oświetlenia i zmodernizowany interfejs. Gra planowana była na PlayStation 5, Xbox Series X/S, Nintendo Switch oraz PC via Steam.
Jednak zwiastun spotkał się z mieszanymi reakcjami. Wielu fanów narzekało, że nowe oświetlenie psuje mroczną, cyberpunkową atmosferę oryginału z 2000 roku. Krytykowano też modele postaci, które zdaniem niektórych wyglądały jak z ery 2003 roku, zamiast zachowywać unikalny styl pierwowzoru. "Wygląda jak kiepska fanowska modyfikacja w Unrealu" - to jedna z częstych opinii w sieci.
Deus Ex to kamień milowy w gatunku immersive sim, łączący elementy RPG, stealth i strzelanki w otwartym świecie pełnym wyborów. Oryginał, stworzony przez Ion Storm, zrewolucjonizował branżę, inspirując tytuły jak BioShock czy Cyberpunk 2077. Fani liczą, że opóźnienie pozwoli Aspyr na dopracowanie tych aspektów, by remaster oddał hołd klasykowi, zamiast go psuć.
Co dalej z projektem?
Na razie Aspyr nie ujawnia, jak długo potrwają prace nad poprawkami. Studio obiecuje aktualizacje "gdy nadejdzie odpowiedni moment". Dla graczy konsolowych to szansa na lepsze doświadczenie, bo oryginał był przede wszystkim pecetowym klasykiem, a fani na PC mają do dyspozycji mody jak Deus Ex: Revision.
Opóźnienie wpisuje się w szerszy trend w branży, gdzie deweloperzy coraz częściej reagują na głos społeczności przed premierą. Przypomina to sytuacje z Cyberpunk 2077 czy No Man's Sky, gdzie początkowe problemy zostały naprawione po feedbacku. Czy Deus Ex Remastered wyjdzie z tego wzmocniony? Czas pokaże, ale decyzja Aspyr pokazuje, że słuchanie fanów może uratować projekt.
Kontekst serii Deus Ex
Seria Deus Ex ma burzliwą historię. Po oryginalnej grze z 2000 roku pojawiły się sequele jak Invisible War (2003) czy Human Revolution (2011) i Mankind Divided (2016). Ostatnie lata nie były łaskawe - plotki o nowej części krążą, ale bez konkretów. Remaster miał być sposobem na ożywienie marki, zwłaszcza po tym, jak Eidos-Montréal, właściciel praw, współpracuje z Aspyr.
Dla pasjonatów cyberpunku to ważny moment. Jeśli Aspyr dobrze wykorzysta dodatkowy czas, remaster może przyciągnąć nowych graczy do świata JC Dentona i spisków korporacyjnych. Na razie pozostaje czekać na kolejne wieści - miejmy nadzieję, że nie na zbyt długo.
Helldivers 2 na tropie roguelite: Prototyp trybu, który zmienia wszystko
Arrowhead Studios, twórcy hitowego Helldivers 2, nie próżnują. W sieci pojawiły się informacje...
Ile naprawdę kosztuje pokazanie gry na The Game Awards? Raport ujawnia astronomiczne ceny
The Game Awards, coroczna gala nagradzająca najlepsze gry, to nie tylko święto branży, ale też ...
Komentarze